חיזוק מבנים הוא פעולה שמטרתה לחזק את המבנה מפני נזקים שונים ופגעי טבע, לרבות רעידות אדמה. מדובר בפעולה חשובה ביותר, שמטרתה להבטיח את שלום הדיירים במבנה ולמנוע את הצורך בפעולות שיפוץ מורכבות וארוכות במקרה של נזק כלשהו הנגרם למבנה. לפניכם כל מה שצריך לדעת בנושא.

מדוע בכלל צריך לחזק מבנים?
כדאי מאוד לדעת כי כיום, קיימים בארץ בניינים רבים שאינם עומדים בתקן המחמיר לרעידות אדמה. משמעותו של עניין זה היא שבעת רעידת אדמה, המבנה כולו עלול להינזק קשות ואף לקרוס – עניין שעשוי להסתכם בעלויות כספיות לא מבוטלות, וחמור מכך – באובדן חיי אדם. מסיבה זו, קיימת חשיבות גדולה לבדיקת המבנה לפחות אחת לתקופה, ולביצוע פעולות שמטרתן לחזק את המבנה במידה ונמצא כי הוא לא חזק דיו ואינו עומד בתקן של רעידות אדמה.

רעידות אדמה? בארץ?
אנשים רבים נותרים שאננים למול משמע המילים "רעידות אדמה", בעיקר בשל העובדה שאנו לא חווים רעידות אדמה באופן תכוף במדינת ישראל. עם זאת, חשוב מאוד להבין שאין פירוש הדבר שלא קיימות ולא יהיו קיימות רעידות אדמה במדינה, ויש להיערך למצבים כאלה מראש וביתר שאת, שכן לעיתים – אין לדעת מתי תתקוף אותנו רעידת האדמה, וגם כאשר קיימות תחזיות המעידות על רעידת אדמה ההולכת וקרבה, לעיתים קרובות כבר נמצא את עצמנו במצב בו מאוחר מדיי לחזק את המבנה ואין לו דיי זמן לבצע פעולות מנע הכרחיות.

כיצד מתבצע חיזוק מבנים?
"חיזוק מבנים" הוא אינה פעולה אחת בודדת, אלא שם כולל לסדרה של פעולות ועבודות, שמטרתן לחזק את בניין המגורים – מהיסודות הנמצאים בקרקע ועד לראש הבניין. מטרתן של העבודות הללו אינה למנוע את הטלטלה שתיגרם למבנה בעת רעידת אדמה חזקה, אלא רק למנוע את קריסתו המוחלטת ולהפוך אותו לבטיחותי הרבה יותר עבור הדרים בו. בדרך כלל, הפעולות הנדרשות לחיזוק המבנה הינן אינדבידואליות לכל מבנה ונקבעות על פי מצב המבנה ושנת הבנייה שלו, אך לרוב, עבודות אלה יכללו, בין היתר, את הדברים הבאים:
• חיזוק היסודות בקרקע – חיזוק יסודות המבנה, על מנת להפוך אותו ליציב וחזק יותר.
• העמקת היסודות – ישנם מבנים רבים שלצורך חיזוקם והייצוב שלהם, יהיה צורך בהעמקת היסודות שלהם בקרקע.
• יריעות – שימוש ביריעות העשויות סיבי פחמן, זכוכית ועוד, על מנת לחזק את המבנה ואת התשתיות שלו.
כמובן שישנן פעולות רבות נוספות אשר אותן ניתן לבצע על מנת להבטיח את חיזוק המבנה והעמידות שלו, אך חשוב להבין שיש לבחון כל מקרה לגופו ולהתאים לכל מבנה תכנית אינדבידואלית על מנת לחזק אותו באופן האידיאלי.





כיצד מתבצע חיזוק מבנים